Health Science – Prevention and Health Promotion

Master of Science (M.Sc.)

Im Mittelpunkt des Masterstudiengangs Health Science steht die Definition der WHO von Gesundheit als Summe physischen, mentalen und sozialen Wohlbefindens. Der Schwerpunkt liegt auf Gesundheitsförderung und Vorsorge. Die Unterrichtssprache ist Englisch.

Fakultät für Sport- und Gesundheitswissenschaft

Eckdaten

Art des Studiums
  • Vollzeit
Regelstudienzeit
  • 4 (Vollzeit)
Credits Hauptstandorte
Bewerbungszeitraum

Wintersemester: 01.02.2022 – 31.05.2022

Art der Zulassung Beginn des Studiums
  • Nur zum Wintersemester möglich
Kosten Erforderlicher Sprachnachweis

Infos zum Studium

Die Studierenden setzen sich intensiv mit dem biopsychosozialen Model zur Gesundheit auseinander. Im Fokus steht dabei die Definition von Gesundheit nach der WHO (Weltgesundheitsorganisation), die Gesundheit als einen Zustand des vollständigen körperlichen, geistigen und sozialen Wohlbefindens und nicht nur des Freiseins von Krankheit oder Gebrechen versteht. Eine zentrale Rolle spielt dabei die Gesundheitsförderung sowie die Prävention.

Diese Spezialisierung ist eine Folge der Entwicklung des öffentlichen Gesundheitswesens. Der demografische Wandel in Verbindung mit einer steigenden Lebenserwartung, Zivilisationskrankheiten und psychischen Auffälligkeiten stellt die Beschäftigten im Gesundheitswesen vor neue Herausforderungen.

Die Bedeutung sowohl der persönlichen Gesundheit als auch der damit verbundenen strategischen Interventionen wird zunehmen. Dies bedeutet die Entwicklung von Strategien zur Stärkung der individuellen Ressourcen, gesunder Ernährung und altersgerechter Bewegung. Das multidisziplinäre Konzept berücksichtigt dabei gender- und diversitätsgerechte Hintergründe. So sind neben dem Individuum auch Gruppen, z.B. in Unternehmen, sowie die Bevölkerung als Ganzes zu erreichen.

Der Masterstudiengang vermittelt nicht nur theoretische Kenntnisse aus den Wissenschaften der Ernährung, Bewegung und Psychologie, sondern befähigt die Studierenden auch, Maßnahmen im Rahmen von Forschungsprojekten disziplinübergreifend an Personen mit Risikofaktoren, an Patienten-gruppen sowie Populationen mit unterschiedlichstem Gesundheitsstatus anzuwenden.

Die umfassende Darstellung des Studiengangs finden Sie in der nachfolgenden Studiengangsdokumentation:

The course of studies consists of 6 central units: 

  • Health Science Research
  • Research Methods
  • Applied Research
  • Complementary Subjects
  • Free Electives
  • Master´s Thesis

Every unit offers tuition in specialist and methodological skills from different health sectors for access to prevention and health promotion by the combination of different disciplines in a holistic approach. Every unit combines theoretical knowledge with practical applications for different target groups. 

The first unit runs over two semesters and fosters a concept of health promotion that exceeds disease prevention by strengthening personal resources, as well as behavioral and environmental factors. Additionally, students can customize their studies in order to focus on a specialist area: "Physical Activity", "Nutrition" or "Psychology". These electives provide the students with methodological knowledge in natural science and sociological prevention research, and leads to practical applications in a scientific context in the following semester. 

The second unit focuses on research methods. "Study Design; Ethics" provides a closer look at research and ethical guidelines from different scientific experts. The students may choose to enroll in "Advanced Statistics", "Qualitative Research Methods" or "Scientific Data Processing". 

The third unit offers different electives. Besides transfer of knowledge and methodological testing, the students are given guidance in going through all the steps of their research projects in project teams. Two of the following fields of research may be chosen: 

  • Cardiovascular/metabolic Health and Disorders
  • Diversity and Health
  • Mental Health and Disorder
  • Neurological Health and Disorders
  • Orthopedic Health and Disorders

The fourth unit offers customized studies in "Complementary Subjects". These subjects prepare students for different professional settings. This unit allows specialization in one professional context or the option of interdisciplinary courses. 

The fifth unit further enables individualized development. Students have the option of enrolling in additional modules, courses in other subjects, or including extracurricular qualifications. It is also possible to enroll in a third elective from the module "Applied Research". 

The course of studies concludes after the 4th semester with the master's thesis. The master's thesis carries 30 credits, and should be started after all modules from the 1st, 2nd and 3rd semesters have been successfully passed. Maximum processing time is 6 months.

Required language skills for admission:

You need sufficient English language skills if you wish to apply for this program. Evidence of your language proficiency has to be submitted before the end of the application deadline. Learn more about recognized certificates and other ways to prove your English language skills.

This evidence of your language proficiency confirms that you comply with the minimum language requirements for admission to the program. Depending on the program and your individual background, it may be necessary for you to keep working on your language skills during your studies. Be sure to take a look at the services of our Language Center.  

Language of instruction:

The language of instruction for this program is English.

Die Absolventen sind in der Lage, wissenschaftliche Erkenntnisse der Gesundheitswissenschaft zielgruppenspezifisch weiterzugeben und somit einen Beitrag zur Gesunderhaltung der Gesellschaft zu leisten. Konkret können sie durch Anwendung interdisziplinären Wissens Gesundheitsförderung und Prävention für Einzelpersonen oder Gruppen kommunizieren und realisieren. Durch eine ganzheitliche Ausbildung können sie Wissen aus den Bereichen der Ernährung, Bewegung und Psychologie verknüpfen und auf gesellschaftlich relevante Fragestellungen übertragen. Sie sind in der Lage, Strategien individuell angepasst auszuwählen, zu entwickeln und zu fördern, damit die Resilienz der Zielgruppe gesteigert werden kann. Dabei berücksichtigen sie Konzepte der Teilhabe und Diversität. Sie können Best-Practice Ansätze zur Gesundheitsförderung entwickeln, organisieren und implementieren und dabei soziale, kulturelle und verhaltensbasierte Determinanten einbeziehen. Die Absolventen können sowohl Feld-, als auch Laborforschung im Kerngebiet Gesundheitsförderung und Prävention betreiben. Sie sind nicht nur in der Lage selbstständig Studiendesigns zu entwickeln, zu implementieren und zu evaluieren, sondern auch eine beratende Funktion als Experten einzunehmen. Sie können Kosten, Nutzen und Effektivität von internationalen Gesundheitsprogrammen abschätzen und die Machbarkeit von Studien prüfen. Ihr Wissen bezüglich internationaler Qualitätsstandards befähigt sie, Gesundheitskonzepte und -programme kritisch zu hinterfragen. Durch ihre Erfahrung und ihr Fachwissen sind sie in der Lage, evidenzbasierte Grundsätze für eine Verbesserung von Gesundheitsstrategien zu entwickeln und dabei Richtlinien der guten (klinischen) Praxis und ethische Gesichtspunkte zu berücksichtigen. Sie können die Ansätze auf unterschiedliche Settings (beispielsweise Kindergarten, Betriebe), Bevölkerungsgruppen und Altersgruppen anpassen. Zudem sind sie in der Lage, aktuelle Forschungsergebnisse im Rahmen einer Translationsforschung und unter Berücksichtigung von Qualitätsstandards umzusetzen.

  • Leadership and/or advisory function in clinics, hospitals, prevention and rehabilitation centers or care homes 
  • Leadership and/or advisory function in occupational health promotion or in health promotion of children (kindergarden, schools etc.) 
  • Advisory function for pension, health or care insurances, associations or clubs 
  • Research in scientific institutions (e.g. universities, research institutes) 
  • Research in companies with medical focus
  • Advisory function in ministries (e.g. Committee on Health), authorities (e.g. Federal Center for Health Education, Robert-Koch-Institute) and foundations (e.g. Hanns-Seidel-Foundation e.V.) 
  • Public planning, design and evaluation of health on communal, federal state, national and international levels 
  • Coordination function in other institutions, e.g. adult education centers  

Bewerbung und Zulassung

Minimum requirements to apply for a Master's program at TUM are a recognized undergraduate degree (e.g. a bachelor’s) and the successful completion of the aptitude assessment procedure. Aptitude assessment allows the TUM school or department to which you are applying the opportunity to evaluate your individual talents and motivation for study.

During the application period, you must apply through the TUMonline application portal and upload your application documents.

If you receive an offer of admission, you will additionally have to submit individual documents as notarized hardcopies by post to be enrolled.

Generally, applicants with a qualification for postgraduate studies (e.g. a bachelor’s) obtained outside of the EU / EEA must have their documents reviewed in advance through uni-assist.

In detail:

We may require additional documents depending on the type of educational background you earned and your country of origin. After accepting an offer of admission in TUMonline, you will receive a list of documents you must submit to TUM in hardcopy for enrollment.

Application period for winter semester: 01.02.2022. – 31.05.2022

Information zur Bewerbung auf ein höheres Fachsemester

During the application period, you must apply through the TUMonline application portal and upload your application documents. Please be aware that we can only process your application if you upload all required documents within the application period.

We will review your application as soon as it is complete. Please check your TUMonline account regularly, to see if we have any queries to your documents or if you have to amend one or more documents.

After receiving admission, you will see in TUMonline which documents you have to submit for enrollment, and in which form. Please note that you always have to send the signed application for enrollment and all notarized hardcopies by post.

We recommend that you submit the documents for enrollment as soon as possible after receiving admission. If individual documents are not available by then, you can submit them up to 5 weeks after the start of the lecture period. You will, however, only be enrolled once we have received all documents.

You can check the status of your application at any time in your TUMonline account.

We may require additional documents depending on the type of secondary school diploma you earned and your country of origin. After completing the online application process, you will receive a list of documents you must submit to TUM in hard copy by the application deadline.

The online application process takes place through our application portal TUMonline.

As an application requirement for the master’s program it is necessary to prove evidence of a successfully passed vocational internship (min. 8 weeks) before taking up the studies. Proof has to be given to the Department's Student Advisory Office no later than five weeks after the start of lectures. The Department's Examination Board examines vocational qualifications on the basis of the Professional Qualifications Directive. Internships passed during an undergraduate degree will be recognized. 

Weiterführende Informationen

You have earned your master’s degree and are ready to start your career? TUM Alumni & Career can assist you with questions regarding professional orientation, job search and job application.

If you are interested in continuing your studies,  you will find information of doctoral studies at TUM, here.

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