
Faculty@TUM
Faculty@TUM ist unser evidenzbasiertes, maßgeschneidertes Weiterbildungsangebot für Professor*innen.
Im Rahmen Ihrer Leitungsposition sind Sie mit vielfältigen Herausforderungen wie der Auswahl geeigneter Mitarbeiter*innen, der effektiven Führung von diversen Teams und der strategischen Ausrichtung Ihrer Einheit konfrontiert. Wir möchten Sie bei der Bewältigung dieser überfachlichen Führungs- und Managementaufgaben unterstützen!
Aktuelles Kursprogramm
Im Rahmen unseres offenen Kursprogramms geben wir Ihnen konkrete Tools und Techniken an die Hand, die evidenzbasiert und bedarfsorientiert sind. Die Professionalisierung Ihrer Führungskompetenzen steht dabei ebenso im Vordergrund wie die Weiterentwicklung Ihrer Kompetenzen im Bereich Forschungs- und Wissenschaftsmanagement.
Nutzen Sie unser Angebot zur Stärkung Ihrer Führungs- und Managementkompetenzen und tauschen Sie sich mit Kolleg*innen zu bewährten Ansätzen aus. Wir freuen uns auf Sie!
“Leadership and learning are indispensable to each other.” John F. Kennedy
Die Inhalte
Als Teamleiter*in im Wissenschaftsmanagement oder als Leiter*in einer Forschungsgruppe sind Sie mit vielfältigen überfachlichen Herausforderungen konfrontiert. Da Forschung immer mehr in Teams stattfindet, gewinnen Fragen effektiver Teamführung zunehmend an Bedeutung: Unter welchen Bedingungen geben Mitarbeiter*innen ihr Bestes? Wie werden heterogene Persönlichkeiten zu Teamplayern? Wie führe ich Teams zum Erfolg? Das alles sind zentrale Fragen, die in diesem Kurs thematisiert werden.
Der Nutzen für Sie
- Sie gewinnen einen Überblick über Prinzipien effektiver Führung.
- Sie lernen evidenzbasierte Tools und Methoden kennen, wie Sie Ihre Arbeitsgruppe noch effektiver leiten können.
- Sie haben die Möglichkeit, ein individuelles Führungsprofil zu erhalten.
- Sie erarbeiten Ihren persönlichen Entwicklungsplan.
Der Ablauf
Wir diskutieren die verschiedenen Dimensionen effektiver Führung und deren Anwendbarkeit in der Praxis. Als besonderes Angebot haben Sie die Möglichkeit, ein individuelles Führungsprofil zu erhalten. Im Kurs erarbeiten Sie konkrete Umsetzungsideen im Rahmen Ihres persönlichen Entwicklungsplans. Zudem bleibt genügend Zeit, um Fragestellungen aus Ihrem universitären Alltag zu diskutieren.
Der Veranstaltungstermin
06.04.2021
09:00 – 16:00 Uhr
Die Referentinnen
Ihre Ansprechperson
Anmeldung
Bitte melden Sie sich bis zum 14.03. mit unserem Anmeldeformular an. Nach Anmeldeschluss erhalten Sie per E-Mail alle Informationen zum persönlichen Führungsprofil.
„Man löst keine Probleme, indem man sie auf Eis legt.“ Winston Churchill
Die Inhalte
Bei der Arbeit sind Konflikte und Auseinandersetzungen aufgrund unterschiedlicher Ziele, Interessen und Sichtweisen häufig unvermeidbar. Sie sind als Wissenschaftler*in / Wissenschaftsmanager*in dabei besonders häufig in der Rolle des Vermittlers und müssen in konflikthaften Situationen alle Beteiligten „auf einen gemeinsamen Nenner“ bringen. Dafür sollten Sie Konfliktpotentiale rechtzeitig erkennen und schwierige Situationen effektiv bewältigen können. Wir diskutieren gemeinsam, wann und wie Konflikte eskalieren, wie Sie deeskalierend eingreifen können und welche Lösungsstrategien für unterschiedliche Konfliktarten angemessen sind.
Der Nutzen für Sie
- Sie erweitern Ihr Wissen über die Entstehung und Lösung von Konflikten.
- Sie lernen Ansätze kennen, mit denen Sie zukünftigen Konflikten effektiv vorbeugen können.
- Sie reflektieren Konfliktsituationen aus Ihrem Arbeitskontext und erarbeiten hierfür Lösungen.
Der Ablauf
Neben theoretischem Input haben Sie die Gelegenheit, in praktischen Übungen das Gelernte auf typische Situationen in Ihrem Alltag anzuwenden und sich mit den anderen Teilnehmer*innen über Ihre Erfahrungen auszutauschen.
Der Veranstaltungstermin
03.05.2021
10:00 – 17:00 Uhr
Die Referentin
Ihre Ansprechperson
Anmeldung
Bitte melden Sie sich mit unserem Anmeldeformular an.
“If you have knowledge, let others light their candles in it.” Margaret Fuller
Content
You are a faculty member and want to further advance your leadership capabilities? The best way to do so is to connect with your peers who face the same challenges as you do: Finding the best talents for your team and leading them effectively. This workshop with Senior Vice President Prof. Dr. Claudia Peus is your forum to discuss daily challenges as an academic leader and to jointly work on effective solutions with your peers. You may bring in any issues, questions, and topics that are of interest to you.
Your takeaways
- You deepen your knowledge and understanding of academic leadership.
- You share your experiences with your peers and develop best practices together.
- You build connections with your fellow faculty members and expand your network within TUM.
Methods
In open group discussions, you can share your experiences with your colleagues and jointly develop solutions for the challenges you are facing as an academic leader. Leadership expert and experienced academic leader SVP Prof. Claudia Peus will share insights from leadership theory and her most relevant lessons learned.
Seminar date
05.05.2021 2:00 pm – 4:00 pm
The instructor
Your contact
Registration
This course is designed for professors of all levels of experience. Please register by using the online registration form.
“Human communities depend upon a diversity of talent, not a singular conception of ability.” Sir Ken Robinson
Die Inhalte
Die besten Talente zu finden und zu fördern ist zentral für den Erfolg von Wissenschaftseinrichtungen. Aber wie gelingt es Ihnen, die Personalauswahl so zu gestalten, dass Personen mit unterschiedlichem kulturellen und fachlichen Hintergrund für Ihr Team gewonnen werden und gut zusammenarbeiten? In diesem Workshop vermitteln wir Ihnen, wie Sie professionelle Personalauswahl betreiben und dabei von Erkenntnissen aus der Forschung profitieren.
Der Nutzen für Sie
- Sie erhalten einen kompakten Einblick in die aktuelle Forschung zu den Erfolgsfaktoren der Rekrutierung, Auswahl und Bindung von Talenten.
- Sie erproben die praktische Umsetzung etablierter Methoden der Personalauswahl für erfolgreiche Einstellungsprozesse und zur Förderung von Diversität.
- Sie diskutieren in der Gruppe an Ihren eigenen Beispielen, wie Personalauswahlprozesse professionell gestaltet werden können.
Der Ablauf
Wir präsentieren evidenzbasierte Methoden zur Rekrutierung, Auswahl und Bindung von Talenten. Dabei werden die folgenden Fragen thematisiert: Wie rekrutiere ich die besten Mitarbeiter*innen für meine Einheit? Wie sorge ich für eine gute Integration neuer Mitarbeiter*innen? Die theoretischen Erkenntnisse erproben Sie in kurzen Übungen, in denen Sie Techniken der Personalauswahl anwenden (z. B. Gestaltung von Anforderungsprofilen und Interview- und Gesprächstechniken). Zudem profitieren Sie vom Austausch mit Kolleg*innen über Ihre Erfahrungen bei der Personalauswahl.
Der Veranstaltungstermin
20.05.2021
09:00 – 17:00 Uhr
Die Referentinnen
Dr. Biljana Rudic
Ihre Ansprechperson
Anmeldung
Bitte melden Sie sich mit unserem Anmeldeformular an.
“We now accept the fact that learning is a lifelong process of keeping abreast of change. And the most pressing task is to teach people how to learn.” Peter Drucker
Content
You are involved as a Lecturer in the Executive and Professional Education and want to exchange best practices with your colleagues? You are a professor at TUM and want to learn more about the opportunity to teach executives and professionals in the context of our EMBA and certificate programs at the TUM Institute for LifeLong Learning? Our EPE Lecturer Exchange series is designed to inspire and support you in your role as a (future) Lecturer in the executive education programs for corporate leaders and expert professionals.
Your takeaways
- You get insights from experienced lecturers in TUM’s executive education programs and benefit from their lessons learned.
- You share your own experiences and challenges and develop best practices together with your colleagues.
- You expand your network within TUM and beyond.
Methods
We inform you about the opportunities to get involved in teaching executives and professionals at the TUM Institute for LifeLong Learning. Experienced Lecturers share their insights and lessons learned with you. You can discuss individual challenges and questions as well as develop best practices in teaching corporate leaders and expert professionals.
Date
Summer Semester 2021: Lessons Learned with Prof. Dr. Claudia Peus
26.05.2021
3.00 pm – 4.00 pm
Please note: We will offer one or two sessions per semester.
The instructor
Your contact
Registration
This course is exclusively designed for all TUM professors who are either already lecturing in the Executive and Professional Education at the TUM Institute for LifeLong Learning or want to get involved in the future. Please register by using the online registration form.
Content
LeadershipX is our new innovative and research-based lecture series for leaders: renowned leadership experts share their knowledge on relevant current topics and discuss best practices with you. This semester, we focus on a largely ignored aspect of leadership: the role of leader behavior for both employee and leader mental health.
Session 1 will challenge misconceptions about mental health in order to strengthen your ability to recognize and respond to signs of poor mental health at your workplace. In session 2, you are encouraged to reflect upon your own self-care strategies and the boundary management between work and private life domains. In session 3, we deepen the understanding of how working in a digital work environment may lead to “technostress” and discuss interventions to counteract it.
This series is specifically designed for TUM professors and senior science managers with leadership responsibilities. TUM Alumni are very welcome if there are free spots available.
Your takeaways
- You get to know methods to actively leverage and promote mental health in your team.
- You advance your self-care strategies and your own boundary management.
- You learn how to reduce “technostress” in your team.
Methods
We invite renowned scholars to share their knowledge and discuss best practices on the topic of leadership with you. You may bring in any related questions and issues that are of interest to you.
Seminar dates
Session 1: The Leaders’ Role in Promoting Mental Health at Work
09.06.2021
2.00 pm – 5.00 pm
The instructors
Registration
Please register by using the online registration form.
Session 2: Leader Self-Care and Boundary Management
25.06.2021
2.00 pm – 5.00 pm
The instructors
Registration
Please register by using the online registration form.
Session 3: Digital Technologies and Mental Health: Preventing Technostress
16.07.2021
2.00 pm – 5.00 pm
The instructors
Registration
Please register by using the online registration form.
Your contact
“Leadership and learning are indispensable to each other.” John F. Kennedy
Content
This workshop is designed to facilitate the development of your leadership skills. We will cover the following topics:
- Academic leadership: Key concepts and theories
- Self-reflection: My role as academic leader
- Evidence-based leadership tools: Transactional and transformational leadership
- Personal leadership style and development plan
Your takeaways
- You learn about the principles of effective academic leadership.
- You get to know concrete tools and techniques to become more effective as an academic leader.
- You discuss with your peer group the challenges and opportunities with regard to leadership.
- You work on your personal development plan to become your ideal leader (Optional: TUM Leadership Profile)
Methods
Based on state-of-the-art knowledge of (academic) leadership, we will facilitate your individual development in this workshop. We will jointly develop concrete leadership tools and techniques and discuss the specific challenges you are facing. You will work towards your personal development plan and identify potentials for further improvement.
Seminar date
11.06.2021
09:00 am – 04:00 pm
The instructor
Your contact
Registration
This course is designed for professors of all levels of experience. Please register by using the online registration form.
“Human communities depend upon a diversity of talent, not a singular conception of ability.” Sir Ken Robinson
Content
The university workplace reflects an increasingly diverse and global society. Science and research institutions in Germany are recruiting talents not only domestically but also globally. As such, it is central to the success of these science and research institutions to find and support the best talents. Regardless, the challenge remains: How to select personnel so that employees with diverse cultural, personal and professional backgrounds can work together effectively? In this workshop, we will communicate how universities can benefit from the latest research in diversity and multiculturalism in personnel and staff selection.
Your takeaways
- You receive a compact overview of the current scientific evidence on the success factors of recruitment, selection, and retention of talent.
- You understand the practical implementation of established selection and recruiting methods as it applies to your own examples.
- You know about best practice examples of recruitment and retention of diverse talents.
Methods
We will present the latest research results about recruiting, selecting, and engaging talent. We address questions, such as what makes your unit attractive to diverse talent, how to recruit and select the best employees for your unit and how you can create and maintain a productive work climate in a diverse team.
Seminar Date
18.06.2021
11:00 am – 05:00 pm
The instructor
Your contact
Registration
This course is designed for professors of all levels of experience. Please register by using the online registration form.
“You will never see eye-to-eye if you never meet face-to-face.” Warren Buffett
Die Inhalte
Knapp die Hälfte aller Meetings wird als unproduktiv und als „tägliches Ärgernis“ wahrgenommen. Für den Erfolg oder Misserfolg von Meetings ist die Interaktion zwischen den Beteiligten entscheidend. Daher legen wir den Schwerpunkt dieses Workshops auf das konkrete Verhalten in Meetings und zeigen Ihnen Methoden zur Analyse der Interaktion: Wir diskutieren, welche Äußerungen die Diskussion voranbringen oder behindern, welchen Einfluss Interaktionsstrukturen haben und wie Meetings wirkungsvoll genutzt werden können.
Der Nutzen für Sie
- Sie erfahren, was funktionale und dysfunktionale Meetings kennzeichnet.
- Sie erfahren, wie Sie Jammerspiralen verhindern und Lösungszirkel fördern können.
- Sie lernen einzuschätzen, welchen Einfluss das Verhalten in Meetings auf die individuelle und organisationale Effektivität sowie die Gesundheit der Teilnehmenden hat.
Der Ablauf
Sie lernen in Einzel- und Gruppenübungen Methoden zum Verständnis der Interaktionsmuster in Meetings kennen. Sie profitieren dabei von aktuellen psychologischen Erkenntnissen aus der Meeting- und Team-Forschung. Im ersten Teil liegt der Schwerpunkt auf den Themen Interaktion und soziale Dynamik in Meetings. Im zweiten Teil steht das funktionale und dysfunktionale Verhalten der Beteiligten im Fokus.
Der Veranstaltungstermin
Teil 1:
23.06.2021
13:00 – 17:00 Uhr
Teil 2:
24.06.2021
09:00 – 13:00 Uhr
Der Referent
Ihre Ansprechperson
Anmeldung
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“Talent wins games, but teamwork and intelligence wins championships.” Michael Jordan
Content
Effective teamwork is essential for your success: Almost all projects require collective efforts – and this is true for both, research and management projects. In this workshop, you will learn about the key mechanisms for effective teamwork and how you can successfully promote them to increase team performance: How can you form a real team out of a group of individuals? How do different stages of team development leverage team success? Why are some team members more motivated than others and how does motivation shape goal achievement? How can you deal with conflicts in your team?
Your takeaways
- You receive effective instruments to promote team building.
- You know the dynamics of team development and how to keep everybody motivated and engaged.
- You learn how to recognize conflicts in your team and how to overcome negative group dynamics.
Methods
We discuss the key mechanisms of effective teamwork based on state-of-the-art in group research. In practical exercises, you develop your own instruments and techniques to promote team performance. During our workshop, we have enough time to discuss your specific questions and thoughts.
Seminar date
02.07.2021
09:00 am – 04:00 pm
The instructor
Your contact
Registration
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“Lifelong learning is the new law, digital skills are the alphabet.” Prof. Dr. Claudia Peus
Content
Our digitalized, increasingly dynamic, and ever more complex working world presents leaders in academia with new challenges. A digital mindset and the associated digital skills are therefore essential leadership competencies in science and science management. New working concepts require a rethink for leaders: The success of leadership increasingly depends on whether a team takes responsibility for common goals and develops a strong team identity – also in virtual collaboration. In this workshop, we will discuss five theses on leadership in the digital age and their relevance for your leadership practice.
Your takeaways
- You will gain an overview of leadership in the digital age and learn which competencies are necessary for this.
- You will learn effective techniques and methods for effective digital leadership of your team.
- You will have the opportunity to bring up questions and discuss them with the speakers and your colleagues.
Methods
We will discuss the various aspects of digital leadership as well as the resulting opportunities and challenges – especially for collaboration in virtual teams. In addition, there will be enough time to work on concrete issues from your everyday university life.
Seminar date
21.07.2021
01:00 pm – 05:00 pm
The instructors
Your contact
Registration
This course is designed for professors of all levels of experience. Please register by using the online registration form.
“Your actions define your character, your words define your wisdom, but your treatment of others defines REAL you.” Mayur Ramgir
Content
This workshop aims at further advancing your leadership skills. The main purpose of this workshop is to create an awareness of the ethical dimension of leadership, the moral aspects that shape your leadership behavior, and your personal values. We will cover the following topics:
- Ethically-oriented leadership: Key concepts and theories
- Self-reflection: My personal values
- Group discussion: Our role as ethically-oriented academic leaders
Your takeaways
- You learn about the principles of ethically-oriented leadership in academia.
- You develop your understanding and awareness of the factors influencing your ethical decision-making and ethical behavior.
- You get to know concrete techniques to become more effective as an ethically-oriented academic leader.
Methods
Based on state-of-the-art knowledge of ethically-oriented leadership, we will facilitate your individual development as an ethically-oriented leader. We will discuss the specific challenges you are facing in your day-to-day work and identify potentials for further improvement of your ethically-oriented leadership style.
Seminar date
29.07.2021
09:00 am – 06:00 pm
The instructor
Your contact
Registration
This course is designed for professors of all levels of experience. Please register by using the online registration form.
Individuelle Angebote
Um die Umsetzung der Kursinhalte in Ihrem Arbeitsalltag gezielt zu fördern und Sie bei der Bewältigung ganz konkreter Herausforderungen im Bereich Führung zu unterstützen, bieten wir Ihnen an, im Rahmen eines persönlichen Führungsprofils eine systematische Rückmeldung zu erhalten.
Ihr Führungsprofil: Optimierung von Führung und Zusammenarbeit im Team
Sie möchten erfahren, wie Sie als Führungskraft von Ihren Mitarbeiter*innen gesehen werden?
Dann profitieren Sie von unseren aktuellen Forschungserkenntnissen und nutzen Sie unser individuelles Angebot zur Erstellung eines persönlichen Führungsprofils – eine Analyse Ihres Führungsverhaltens, auf Ihren Bedarf zugeschnitten und wissenschaftlich fundiert.
Ihr Nutzen
- Sie erhalten ehrliches Feedback von Ihren Mitarbeiter*innen durch eine anonyme und vertrauliche Einschätzung mit einem Online-Fragebogen.
- Sie erfahren, inwieweit Ihre Selbstwahrnehmung mit der Fremdwahrnehmung übereinstimmt und wo Ihre Entwicklungspotenziale liegen.
- Sie profitieren von individuell zugeschnittenen und erprobten Entwicklungstechniken.
Der Ablauf
Wir bitten Sie zunächst um eine Selbsteinschätzung mit einem Online-Fragebogen. Danach haben Sie die Möglichkeit, Feedback von mind. drei und bis zu zehn Personen zu erhalten, die Ihr Führungsverhalten beurteilen können (Teammitglieder, Kolleg*innen oder andere Personen, mit denen Sie als Führungskraft zusammengearbeitet haben). Die Personen erhalten automatisch eine Einladung und haben zehn Tage Zeit, den Fragebogen zu beantworten. Am Ende erhalten ausschließlich Sie selbst die Ergebnisse des Führungsprofils.
Das Führungsprofil bieten wir in Kooperation mit unserem Partner everskill GmbH an. Hierfür geben wir Ihren Namen und Ihre Emailadresse an everskill weiter. Ihre Daten aus dem Online-Fragebogen werden für die Erstellung Ihres individuellen Führungsprofils verwendet sowie in anonymer Form für Forschungszwecke an der TUM. Ihre Daten werden nach drei Monaten gelöscht.
Weitere Informationen zur Datenverarbeitung durch everskill.
Kontakt
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